Tuesday, July 05, 2011
لـو فــاكـر

إهداء .. لأى حد فاكر نفسه يعرف أى حد و هو فى الحقيقة ميعرفوش


لو فاكر نفسك تعرفنى

اكمنك عيشت معايا يومين

تبقى إنت عبيط

أنا بنت بتضحك م الصدمة

و تعيط من كتر التهييس

و ف وقت الجد مبتهزرش

ف دولابى هتلقى أحلام ياما

كانت شبهى ودلوقتى خلاص أنا مشبهاش

و ورا التسريحة كمان شنطة

مليانة لعينها ورق و كلام

أسئلة فارغة و لا ليها حلول

شوف بقى هطلع كام حدوتة !؟

ما أنا بنت بمية و ستين وش

بس متزعلش

كالعادة هصالحك بحكاية

و إنت و لا بتعرف تصالحنى

مع إن أنا دايماً مش عايزة

من قلبك

غير كلمة معلِش

بس إنت تقول

**

لو فاكر إن انا حدوتة

عارف أولها و آخرها

علشان بحكيلك عنى ساعات

تبقى إنت غشيم

أنا كوم حواديت ف كتاب مقفول

هقرالك منه يدوب صفحة

اكمنه كبير

ده كتاب مسحور

مفيهوش و لا حدوتة بتكمل

كل النهايات هنا مفتوحة

على برّة بعيد

علشان لو خوفت

و جيت تهرب

تخرج على طول

**

لو فاكر حتى و لو ناسى

إن إنت خلاص أهلى و ناسى

علشان قولنا لبعضينا كلام

تبقى إنت حمار

ده كلام تفاريح على تضييع وقت

أنا خايفة عليك

و إن عايز فعلاً توصلّى

خليّك دوغرى

و حاسب م الغول

أنا ساكنة ف بيت مفروش ألغام

موجود على ناصية ف مغارة

و لا يمكن أقولك بسذاجة على كلمة سر

دوّر مع نفسك ع المفتاح

و إن حالفك حظك و لقيته

فَـكّر ياما قبل ما تدخل

علشان لو مرة فتحت الباب

يبقى إنت كده و بس المسئول

 
posted by Yasmine Adel Fouad at 5:23 PM | Permalink |