Friday, October 29, 2010
بينى و بينك .. بكرة

فى الأول كنت بالنسبالك - على حد تعبيراتك - إله انت اكتشفته متأخر ، مكنتش مصدق نفسك إنه فعلاً موجود ، و مهمتك الوحيدة فى الحياة هى تعويض اللى فاتك و فاتنى ، و إسعادى بمنتهى الضمير و الذمة


شوية و بقيت بتعمل حاجات قليلة أوى بتضايقنى و بعدين ترجع تقولى أنا آسف ، مش هيحصل تانى .. متزعليش ، و ده طبعاً بعد ما تبررلى إنت ليه عملت كده وتطيب خاطرى بكلمتين


بعد فترة بقيت بتعمل بعض الحاجات اللى بتضايقنى من غير ما تقولى مش هيحصل تانى و لا تعتذر أو تطيب خاطرى بس برضه كنت دايماً بترجع تبررلى موقفك لما نتناقش و تقولى الأسباب


دلوقتى بقيت بتعمل حاجات كتير بتضايقنى من غير ما تحس بالذنب ، من غير ما تطيب خاطرى ، من غير ما تبرر نفسك ، لا و كمان بتاخد موقف و مترضاش تتصالح - باعتبار إن تصرفك كان نتيجة حاجة غلط انا اللى عملتها - إلا بعد وقت طويل و محاولات مجهدة بفقد فيها احترامى لنفسى و كرامتى و جزء من حبى ليك

بكرة لما ييجى يا ترى لسه عندك حاجه جديدة ممكن تعملها و تضيفها لقائمة خذلانك المستمرة ؟ فى الحقيقة معنديش فضول أعرف ، أصل معنديش تصوّر عن قسوة أكتر من كده ، بس فى نفس الوقت متأكدة من قدراتك على مفاجأتى بأساليب مختلفة و مدهشة حد الوجع ، عشان كده بسببك بقيت بكره كل أنواع المفاجآت


بكرة لما ييجى مين قالك إن هيكون لسه فيا حس للمناهدة و المدادية و تطييب الخواطر و كسر نِفسى عشان أقول لنَفسى قبل ما أنام و أنا راضية عن روحى المُهدَرة أنا فعلاً سبب من أسباب إنجاح العلاقة !؟


بكرة لما ييجى أتمنى ، و فعلياً هحاول أكون فقدت كل حبى ليك



 
posted by Yasmine Adel Fouad at 11:17 AM | Permalink |