Friday, October 01, 2010
كتاباتى و لكن

أى واحدة ست فى أى مكان كان بتكتب فهى لازماً و حتماً و لابد بتتكلم عن نفسها ، يعنى ببساطة لو انا دلوقتى كتبت قصة عن واحدة بتخون جوزها هلاقى الكل بيهاجمنى إزاى أعمل ده و فى أفضل الأحوال قبل الاتهام هلاقى سؤال إنتى بتتكلمى جد ؟ أو إنتى ده !!؟ واااو .. معقول إنتى تعملى كده !!؟ لكن فى نفس الوقت طبعاً فيه ناس مبتستناش حتى تسأل دى بتدخل تُبدى رد فعلها مباشرة بعد النص الأدبى على أساس إن الكاتبة هى طنط البطلة بالظبط

على سبيل المثال .. من عدة شهور و أنا بعانى من آثار بعض النصوص الأخيرة اللى كتبتها عن زوجة أصبحت أم لطفلة و مازالت حتى الآن تصلنى رسايل التهنئة بمناسبة المولودة .. بنتى ، مع التمنيات الحارة ليها بمستقبل مشرق ، و شوية نصايح عشان اعرف أربيها كويس مع ملحوظة انى هبقى ام شاطرة ، بس و الله يا جدعان ما خلفت و لا حملت و مازلت - زى الفل - متزوجة صحيح لكنى لا أعول

و هكذا أى نص عن واحدة مستحلفة لجوزها فدى أنا ، واحدة ندمانة على قراراتها فدى أنا ، واحدة ناوية تعمل فى نفسها حاجة فدى برضه أنا ، مش هنكر إنى ممكن أستغل الموود بتاعى فى خلق حالة أدبية لكنها مش بالضرورة من بطولتى ، و فى نفس الوقت الشك فيّ بيدينى إيحاء إن اللى بيقرأ مش مصدق إن عندى خيال خصب - إمكانياتى المتواضعة بتُتحلى أحياناً إنى أستغله أدبياً - كإنى واحدة عمرها فى حياتها ما كتبت حرف . لذا أيها القراء من أى حدب أو صوب مادمت لم أقل أننى هذه البطلة فلا تحاسبونى على أفعالها ما حييت

 
posted by Yasmine Adel Fouad at 9:57 PM | Permalink |