Friday, October 29, 2010
اتنين .. اتنين .. اتنين


اتنين .. اتنين .. اتنين

كنا زمان اتنين

و الوقتى إحنا اتنين


من كام يوم كان عندى اختبار قياس مهارات مهنية و شخصية فى مكان ما ، و كان عليا انى اجاوب 460 سؤال فى نص ساعة من خلالهم هيتم تحديد إذا كانت شخصيتى العظيمة تتلائم مع المشوار اللى كنت فيه و للا لا ، قبل ما يقولولى كنتى فين من زمان !!؟ أو عرض كتافك كام لو سمحتى !؟

رايحة واثقة من نفسى جداً ، أنا شخصية لُقطة أساساً مطرح ما تحطنى اديك أحسن نتيجة ، و كل اللى يعرف نوع المشوار يقولى طبعاً يا بنتى تنفعى ، و روحت و ياريتنى ماروحت

من الأول و أنا عارفة إنى شخصية متناقضة بس مش لدرجة إن كل سؤال اقعد أفكر و احاول افتكر مواقف تعضد اختياراتى ، بقيت قاعدة قصاد الورق بضرب أخماس فى أسداس و عمالة أسأل نفسى أنا واقعية و للا خيالية !!؟ عاطفية و للا عقلانية !!؟

لحد ما دوخت


فى أحلى ساعة حب

كنا تملى اتنين

و إنتى اللى كنتى القلب

و أنا اللى كنت العين


كل الأسئلة عن الخيال و المستقبل كنت مهتمة بيها جداً ، أنا فعلياً بطبعى بفكر كتير فى بكرة و بحاول أخططله و اظبط لو حاجه مش مظبوطة عشان بكرة يكون أحسن ، يبقى أنا عندى خيال و تطلع للمستقبل ، بس فى نفس الوقت انا بعرف استمتع بالواقع و أضيفله يبقى أنا كمان واقعية ، لما يقولى فى سؤال انت تفضل المستقبل و سؤال تانى أنت تفضل الواقع و أنا بمنتهى التلقائية أعمل الاتنين صح ده يبقى اسمه إيه !؟

لما يقولى بتتبعى حدسك و اقوله طبعاً و يرجع يقولى بتفضلى الحقائق الثابتة و أقوله بمنتهى الصدق ده حقيقى يبقى أنا مين فى كل دول !!؟

أما بقى الأسئلة عن العاطفة فحدث و لا حرج ، اكتر حاجة جننتنى ، يعنى لما يقولى بتفكرى بعاطفتك و اقول اوك ، و يرجع يقولى بتفكرى بالعقل و اكون عايزة أقول برضه اوك يبقى إيه العمل !!؟ لما يسألنى انتى عاطفية و اقول ماشى و يرجع يقولى بتحبى العاطفية اكتر من الموضوعية و اقوله لا يبقى ايه ؟ لما يقولى انتى تفضلى الشخص العقلانى بزيادة فأقوله لا ، و ييجى يقولى بتفضلى الشخص العاطفى بزيادة فأقوله برضه لا يبقى أنا عايزة إيه فى سنتى دى ؟


إحنا ابتدينا اتنين

و اهو انتهينا اتنين

أبداً ما كناش واحد


أول ما خرجت من الامتحان ، مكنتش مبسوطة خالص باللى أنا عملته جوه ده ، خصوصاً إن فيه إجابات لويت دراعها عشان مبقاش متناقضة عمال على بطال ، بس مكنتش عارفه انا لويت دراع الاجابات لصالح مين ، يعنى الأسئلة اللى فضلت فيها العاطفة على العقل و المنطق مضايقانى جداً ، بس انا عارفه انى من جوايا عاطفية ، لكن برضه عارفه إنى مع الناس بتصرف بعقل ، أنا ممكن جداً أتفهم موقف حد لكن حتى لو فاهمة دوافعه و مبرراته عادى جداً اديله فوق دماغه طالما هو غلطان ده عقل و للا عاطفة ! لما آخد قرار بعقلى بس انفذه بعواطفى ده عقل و للا عاطفة !!؟

المقربين ليا شايفين إنى شخصية غريبة و خليط مهجن من جميع الصفات السابق ذكرها ، عاطفية مع جوزى و عقلانية مع الناس ، بتكلم كتير مع أشخاص بعينها و عندى خرس مستمر مع آخرين ، بفكر فى مشاكل الناس بعقل و حكمة و بنفعل فى مشاكلى الخاصة بعاطفة و حرقة يبقى أنا فى الآخر مين !؟


ما دوبناش فى بدن

و لا وحدنا الزمن

برضك فضلنا اتنين

أبداً ما كناش واحد


أنا مش متضايقة انى شخصية متناقضة ، يمكن يكون ده من علاماتى المسجلة ، أنا بحب فيا جنونى و هوائيتى و تناقضاتى ، بحس إنى كده إنسانة بجد مش صورة فى برواز ، بس المشكلة إنى عمرى ما اتواجهت مع تناقضاتى كلها فى نفس الوقت زى ما حصل النهاردة ، و حسيت للحظات إنى مش عارفانى و إنى مش راضية عن طبق السلطة اللى جوايا ، و كل اللى مضايقنى دلوقتى حالاً إنى فضلت العاطفة على المنطق وقت الاختبار ، و بقول لو أرجع و أغير إجاباتى ، بس ساعتها برضه كنت هاجى اكتب النوت دى و أنا بشتم فى نفسى اكمنى فضلت المنطق على العاطفة


ده حتى الصوت صوتين

ده حتى البيت بيتين

ده ممكن شخص واحد

يبقى ساعات شخصين

*********************************

الأغنية ( اتنين ) على الحجار





 
posted by Yasmine Adel Fouad at 11:04 AM | Permalink |