Friday, December 15, 2006
أنـــا كـــده
تفتكر انك ممكن تتغير علشان حد ؟
أو تغير انت حد علشان يناسب سيادتك ؟
عموماً فى اى نوع من أنواع العلاقات الإنسانية يعنى
حب صداقة زمالة قرابة؟؟
لو على رأيى الشخصى فأنا مش مؤمنة بالتغيير
-إلى حد ما -
فى الصفات الشخصية و ليس الأخطاء العظيمة يعنى
اللى هى تندرج تحت بند الحرام
لا انا أغير حد"
مش أنا مقدرش على اد ما هى مسألة أغيره ليه "
و مش مؤمنة بالطبع ان حد يغيرنى بشكل مباشر
يعنى أنا ممكن أحاول اتعدل بمزاجى مش غصب
ده لو أنا مش مؤمنة باللى بعمله و مذبذبة فيه
و طبعا مش قصدى ان الواحد يُصر ع الغلط
أنا بتكلم عن الطباع مش الاهتمامات كمان
كان فى جملة قريتها لأنيس منصور
" أن تكتسب عادات جديدة أسهل من ان تغير عادات قديمة "
عملت استفتاء من فترة مع كتير من اللى أعرفهم
ممكن لو حبوا يرتبطوا بيا هيغيروا ايه
قالوا حاجات كتيرتستحق التغييرفعلاً
بس الإجابة بتاعة بلال دخلت دماغى
أو بمعنى أصح اللى كنت مستنيه أسمعها قال :
و أنا أغير اللى ارتبط بيها ليه ما أنا ارتبطت بيها و هى كده
ما أنا لو عايز أغيرها كنت أخدت واحدة متغيرة جاهزة
مش أى حاجه تتغير
يعنى هاخد نفسى مثال
أنا عصبية وده أكيد صعب يتغير
صوتى عالى ده صعب برضة يتغير
لكن بلبس ضيق شوية ساعات يعنى
ده ممكن يتغير
بس من عاش على شئ شاب عليه
الطباع مش هتتغير بمعنى آخر الجوهر
و لو حد اتغير علشان حد
فده هيبقى بمزاجه
و أحياناً بيكون تغيير مش حقيقى أو وقتى أو حتى تمثيل
من اجل إرضاء حد غالى عنده شكلى بدأت أخرّف
عموماً مش مؤمنة بالتغيير فى المطلق
لكن لكل قاعدة شواذ
أنغام
تحب أتغير

صورتى مش حلوة فى عينك
تحب أتغير ؟
إحساس غريب بينى و بينك
تحب اتغير ؟
بغضب
بغير
بزعل كتير
هحاول أتغي
ربس أنا مش عارفة
فى يوم ما هتغير
الحب جوايا هيقل و للا يزيد
هقرب منك اكترو للا هبعد بعيد
و هفضل برضه أحبك
و للا هفارقك
و للا هخون
و هتبقى لسه إنت حبيبى و إيه هيكون
مش عارفه
مش عارفة
إيه هيكون
تحب اتغير ؟
 
posted by Yasmine Adel Fouad at 2:54 AM | Permalink |