Monday, December 25, 2006
أنـــا حـــرّة

اللى يعرفنى كويس
هيعرف ان مش من عادتى أبرر لنفسى
تصرف أو عمل ادبى
و لا هيبقى من طبعى برضه
لكن علشان الموضوع يتحسم قررت أنزل البوست دى
أنا حرة + بعض أعمالى الأدبية + بعض الصور فى البلوج
=
كل خير ان شاء الله
:)
ناس كتير سألونى ليه سميت البلوج أنا حرة
- يمكن لان مقاييس و أبعاد الحرية مختلفة -
انا كنت نزلت موضوع فى منتدى انا معروفة فيه
قبل ما اعمل البلوج
قلت عايزة اسم يليق عليا
و فعلا الناس كتبت اكتر من 100 اسم
بس المشكلة انى هوائية
يعنى لو اخترت اسم لذيذ لما اكتئب هكرهه
و العكس
قلت عايزة اسم يليق عليا
و يفكرنى بهدف و يفضل قدامى
من هنا جه انا حرة فى دماغى
مش لانى حرة تماما لكن لانى بسعى انى اتخطى حدود
غير منطقية او مش شايفاها مفروضة او صح
مجرد حقوق فردية
شايفه ان من حقى أحصل عليها
بطرق شايفاها لا تسئى ليا فى شئ
لكن مسألة الحدود الشخصية دى بقى حاجة ترجعلى
و مقياسها يختلف من شخص للتانى
و أنا مؤمنة جدا بحدودى و متصالحة معاها

فى 3 بنات اعترضوا على بعض الصور عندى
و قالوا انها اوفر شوية
و ان ممكن الاقى صور بتعبر عن نفس المضمون اللى انا عايزاه
و لانى مش بنزل صورة بهدف الاثارة
لكن لانى شايفه انها تعبر عن محتوى الكلام
او احساس معين انا عايزة اوصله
بغض النظر عن نفوس الناس الضعيفه اللى هتدخل
فكنت بقولهم الكلام ده
و لانهم عارفينى كانوا بيقولوا النظرية فى اللى ميعرفكيش
و انا اللى يكوّن عنى تصور بناء على صورة او بوست
يبقى غلطان لان ده جزء منى و ليس كل
سواء الكلام ادب او سياسه او حتى تهييس
و دول ميفرقوش معايا يعنى
لانى مؤمنة انى مش بعمل حاجة غلط و انتهينا
فى 3 ولاد تانيين برضه اعترضوا ع الصور بتاعتى
و بطبعى لانى مش بحب ابرر تصرفاتى
مادمت مؤمنة بيها
فبتبقى مسألة النقاش منتهية
و كل واحد حر و خلاص
انا هنزل الصورة و هو مايتفرجوش
انما من فتره ازداد التعجب تانى حوالين الصور
و بعض القصاقيص
و كان آخر مرتين اتفتح معايا الموضوع ده
مرة من 4 ايام
و كان واحد قاللى انتى ايه الصور دى و ايه القصاقيص دى ؟
يعنى فين الفن فى كده ؟
و اخد مثال جملة نت قصقوصة
فقدت اولى قطرات انوثتها
- و بقوله انا عندى حاجات أقوى من كده -
- لو عايز تهاجمننى -
- أو مختلف معايا -
و قالى اسألك سؤال بس تجاوبينى بصراحة ؟
انتى ايه حكاية التحرر معاكى ؟
يمكن لان ياسمين عنده يعنى حرية مرأة و حرية فن
- الى حد ما -
اتناقشنا تالت او رابع
انا بنفس رأيى و هو بنفس رأيه
من يومين بقى لقيت ايميل من حد يعرف عنى كتاباتى و بس
قالى ان البلوج فكرة كويسه
و ان فى بعض كتاباتى او صورى
بتعبر عن انسانة حرة
لكن البعض الآخر
بيعبّر عن
.....
و اعتقد انه اتكسف
يقول
التصور اللى جه فى باله
لوهو خايف من حكم الناس
طيب مانا قلت محدش يخاف عليا
وادى اللى يعرفونى أهو بيحكموا عليا
برضة بتسرع أو صورة سطحية
تثير الاشمئزاز أحياناً
يعنى زيكم زى غيركم
اللى خايفين عليا من كلامهم
لمجرد انى كتبت أدب بصورة معينة
أو حطيت صورة تعبر عن احساس معين
الناس اللى اتكلمت معايا فى الموضوع ده خايفة عليا
من حكم غلط يتاخد عنى
لانهم عارفين شخصيتى
بس زى ما قلت انا مؤمنة بيا كده
يعنى فاكرة ان نص زى قهوة مرة
http://miss-objection.blogspot.com/2006/11/blog-post_2022.html
واحد دخل علق عليه فى موقع و كتب ان دى امراة فى حذاء
بمعنى انها تستاهل ضرب الجزمة
دى كانت اول مرة اكتب عن المرأة و الرغبة
و بجرب مش أكتر
يمكن لان مليش قرايات فى الجانب ده من الادب
فحبيت اشوف انا ممكن اكتب عنه ازاى
صحيح ارجع و أقول انى مفرقش معايا رد زى ده
و شوفته يعبر عن حرية شخصية و انتهينا
بس لانى بدأت ازهق من ان حد يفتح معايا الموضوع ده
قررت انزل البوست علشان الناس تبطل تخاف عليا
و بغض النظر عن اذا كان
الفن للفن
أو
الفن للجميع
فأنا حرة و انتهينا
و لكل واحد خايف عليا ميرسى
و شكرا على كده
و كلامى موجه للولاد تحديدا مش للبنات
بجد شكرا مش شكرا بمعنى تانى
لكن علشان انا زهقت مش أكتر
و لمّا بزهق بقرف
و عموما
اللى متابعننى بجد
او يعرفوننى كويس
هيكونوا رأى صح
الى حد ما
غير كده مليش حاجة عند حد
و لا حد ليه حاجة عندى
*
*
المشكلة
انى حاسة ان البوست دى ممكن تعمل تيار مضاد
بمعنى ان لو حد ميعرفنيش
و أول مرة هيعدى من هنا
هيقول أوبااا
و يبدأ يركز معايا
:)
للناس دى بقولهم
نأبكم على شونة
و محدش يقوللى يعنى ايه شونة
علشان الاحراج
 
posted by Yasmine Adel Fouad at 2:58 AM | Permalink |