Saturday, July 17, 2010
للبيع بسعر مُغرى


و أنا ماشية فى العتبة لقيت تمثالين واحد شبهى ( أنا ) أوى و التانى شبهه ( هو ) كتير ، ملانى فضول أعرف سعرنا فى السوق وصل كام لحد دلوقتى ، روحت عند البياع و سألت على سعر التمثال اللى شبهى ، طلع ب 75 قرش ، اتكسفت اوى ، خصوصاً إن الناس اللى ماشيه فى الشارع لاحظوا الشبه بينى و بين التمثال فبدأوا يتلموا ع المحل و عليا لأجل الفرجة ، و لمّا سألت الراجل عايز يبيعه ليه كان رده إن البيع فى الزمن ده برخص التراب موضه و هو راجل متابع آخر حاجه .

فقررت أشترى التمثال على اعتبار إن أنا الوحيدة اللى عارفه قيمته ، قلتله هاخده منك ب 10 جنيه ، بصلى من فوق لتحت و قالى و ليه يا أستاذة اشترى حاجه تانى غاليه و أنا عندى استعداد أديهولك كادوه فوق البيعه ، كتمت دموعى و سألته على سعر التمثال التانى ( اللى شبهه هو ) بكام ، ضحك ضحكة صفراء و قالى لا ده غالى عليكى أصله ب 70 مليون جنيه ، مقدرتش اكتم دموعى اكتر من كده ، رميت فى وشه ال 75 قرش و عملتله بصباعى حركة مش اللى هى و خدت بعضى و التمثال و مشيت .

روّحت و أنا حاسه إن الحته الشمال فى قلبى بتنغزنى ، عقل بالى قالى يمكن عشان هى جاية شمال ! صعبت عليا الحتة دى اوى و حلفت لأكيد عقل بالى و أقف قدام المرايا يقوم يشوفها يمين بس بعد كده اتضايقت من نفسى اكمنى عملت حساب لعقل بالى و معملتش حساب للحته اللى فى قلبى من يومها و أنا مبتعالجش عند دكاترة قلب غير لو كانوا تخصص شمال .
 
posted by Yasmine Adel Fouad at 12:14 PM | Permalink |