Thursday, October 18, 2007
مشروع بوست \ رُبمــا رشــوة
يتغيّر الزمان
يتغيّر المكان
تتغيّر الفصول
يتغيّر الإنسان
يتغيّر الميعاد
يتغيّر الجماد
إلا
البداية
و
النهاية
و
الحقيقة
و
الميلاد ..
*
*
بقالى كتير أوى مكتبتش حاجة شخصية بحتة ، مع ان فى حاجات كتير ممكن تكون بتحصللى و حاجات أكتر ما بتحصليش . بس خلاص مبقيتش اعرف استنى .. يوم بعد يوم أزمة الثقة بتروح من جوايا و تزيد فى اتجاه اللى مش بايدى اتعلمت م الدنيا ما أثقش فى الاحلام غير اللى بإيدى احققها الأحلام المزدوجة صعب اتمسك بيها ..أحلامى فردية علشان أقدر عليها حتى لو مكانتش هتكفينى يمكن لإنى اتعلمت إن أنا الحقيقة الثابتة اللى فى حياتى بس أكيد بحتاج ساعات حد يحلملى و أسيب أنا إيدى. و أنا مش مبكتبش فى البلوج علشان ربنا يكفينى شر الفضيحة مثلا لان انا مبيفرقش معايا حاجة و اعمالى مش خطيرة أوى يعنى لكن مفيش نفس أو مفيش وقت أو مش حاسة انى عايزة اكتبنى بصورة مُلحة . بس الإحساس اللى متملكنى بقاله فترة ان البلوج وحشنى أو يمكن صورتى جوه مرايا قدامى مكتوبة محتاجاه . من فترة كنت حاسة انى محتاجة اوى حد يكتب حاجة عنى تبهرنى مع ان فى ناس من صحابى كتبوا عنى قبل كده و ده أسعدنى بس مش عارفة الاحساس نفسه فاكرة انه كان عندى من فترة قريبة اوى محتاجة الدنيا تفاجئنى بأى شكل و لو بسيط طماعة بس ده أنا . اما الإحساس اللى عندى دلوقتى انى أنا عايزة اكتبنى أو اكتب الموود الغريب الناعم اللى فيه حبة شجن الموود أبو حبة انوثة و حبة دلع مع لمحة سكوت و أمل الأمل بقالى كتير مكتبتش للأسف و طبعا عفريت الكتابة مش تحت تصرفى أى وقت . انما محتاجة اوى ابتسم و عينيا تلمع لمعة فخر و لمعة دموع لما أقرانى على ورقة مطبوعة بين ايديا . اعتقد ان البوست دى ممكن أوى تتصنف رشوة لجنى الكتابة علشان يجيلى شوية بعد ما سابنى كتير أو رشوة للبلوج علشان كنت بعيدة عنه فوحشته شويتين و هو وحشنى أوى و يزيد أو رشوة ليا أنا نفسى علشان أأقلل إحساسى إنى متاخدة من حاجة مش عارفاها . أو ربما رشوة لإحساس غريب بالأنوثة مالينى . حاسة إنى واحدة أنثى مش هيفهم ده غير لو بنت عديت م النواحيدى . ممكن حد يسألنى و قبل كده كنت حاسة بأيه كنت حاسة إنى بنى آدمة لكن دلوقتى حاسة إنى واحدة و معنديش تفسير للأمر لإنه يتحس ما يتشرحش .. لكن ده لا يُقلل من حقيقة إنى مؤخراً بغض النظر عن كل الكلام اللى فوق أهدا كتير مؤمنة بأحلامى و جاهزة لطموحاتى و سعادتى مش هقول فوق الوصف انما محسوسة و موجودة نحمد الرب
*
*
بتخلص الحاجات
و
بتتولد حاجات
دوامة الآلام
بتدور مع الأيام
الفرح
و
الدموع
الوهم
و
الأحلام
*
*
على الهامش
شكر خاص ل
" حتحور "
اللى ما خذلتنيش بهديتها ليا فى عيد ميلادى

 
posted by Yasmine Adel Fouad at 8:54 AM | Permalink |