Saturday, April 21, 2007
تـــــاج ... 2 .... 3
رغم إنى نبهت أد كده إن يا بشر يا اللى ربنا مديكم ذرة عقل و عارفين ان الانسان طاقة محدش يبعتلى تاج علشان أنا اخدت نصيبى و زيادة بس لقيت سلمى ربنا ما يباركلهاش فى تاجاتها باعتالى 3 تيجان و فضلت أقولها مش هاخدهم و اماطل معاها بقالى اسبوعين باين فقلت ما بدهاش بقى و ادينى بكرر دول آخر تاجات هعملها

.
.
الأول
هل كنت طالب شاطر فى المدرسة ؟
أيون بلا فخر . كنت ولامؤاخذة طول عمرى بطلع الاولى ع المدرسة لحد ثالثة ثانوى و فضلت متفوقه لحد اول سنة فى الجامعه بعد كده بقى اكتشفت ميولى العدوانية ناحية كليتى فكنت بنجح اه بجيب تقديرات انما هناك فرق مفيش حب :) . و الاكتشاف المذهل بقى اللى اكتشفته لما دخلت الجامعه ان الشاطر يا حرام بيعوّد أهله على مستوى معين يعنى انا فاكرة انى لما جبت فى ثالثة ثانوى 96.6 % قبل ما يتضاف عليها مجموع تانيه اللى كان 98.3 % فاكرة ان بابا زعل جدا منى و قالى ان مستوايا نزل و فى الوقت اللى اخويا علشان كان بيذاكر اى كلام لما جاب فى الثانوية العامه 89 % ابويا طار بيه و عمله فرح . كذلك بقى فى الجامعه لما اجيب جيد او اول الجيد جدا بابا يقوللى امال لو مكنتيش شاطرة طول عمرك فى الوقت اللى بيبقوا عايزين اخويا ينجح و خلاص . علشان كده بقى بحاول اعلم اخويا الصغير اللى لسه فى المدرسة انه ما يعودهمش ع الشطارة و يبقى مش شاطر انما للأسف الواد طالع فاشل زيى و بيطلع الأول
ايه كانت احب مادة و اكره مادة ليك فى المدرسة و الكلية؟
فى المدرسة كنت بحب العلوم و الرياضيات و عشقى الاول الانجليزى طبعا و النحو كنت بكره بقى النصوص و البلاغه و الجغرافيا بلا شك . فى الجامعه كنت بحب الكيمياء التحليلية و الصيدلانيات و الكيمياء العضوية و بكره الكيمياء الصيدلية " و دى الماده الوحيده اللى شيلتها فى الكليه " و بكره برضه العقاقير
كنت عايز تتطلع ايه وأنت صغير ؟
مكنة خياطة !! كان نفسى اطلع دكتورة عن اقتناع مش علشان كل الأطفال بيقولوا كده . فضلت بقول البقين دول لحد ما وصلت ثانوية عامة . ساعتها معرفتش ادخل علمى و للا ادبى و للا ايه . كان امنيتى ابقى صحفية بس قلت انى مش بعرف احفظ و أصم و خلاص فمش هينفع ادخل ادبى . و كنت بموت فى الرياضيات بس مش بحب شغلانة المهندسة للبنات . فقلت يبقى باقى علمى علوم . لما جبت مجموع بقى قلت مش هدخل اعلام علشان اولا كانت لسه طاقتى الابداعية مانورتش للمرحلة اللى انا فيها دلوقتى . ثانيا كنت مصممة انى مش بتاعة حفظ " مكنتش عارفه ان صيدلة حفظ العن و أضل سبيلا " كان قدامى 3 اقتراحات الاول انى ادخل طب علشان ابقى دكتورة امراض نفسية بس استكترت السبع سنين و بعدين انى ادخل صيدلة لانها كليه 5 سنين و ليها بريستيجها و ماديا كويسة قدام و ثالثهم طب اسنان علشان انا بكره دكاترة الاسنان فقلت يمكن لو بقيت واحدة منهم احبهم الا انى صليت صلاة استخارة و كانت النتيجة انى دخلت صيدلة و الحمد لله خرجت منها على رجلى . بس لو حد سألنى دلوقتى نفسك تبقى ايه هقولهم أحب أبقى طيف
ثم ايه كنت تحب تبقى ايه و انت صغير انا لسه صغيرة ده كل اللى بيدخلوا الصيدلية بيحلفولى انى اخرى ثانوية عامة و العمر لسه قدام

.
.
الثانى
دائما ما تطالب المرأة بالحصول على حريتها . فما مفهوم الحرية في قاموس المرأة؟
و انا اعرف قاموس المرأة ده منين أنا اعرف قاموسى و بس . الحرية فى نظرى هى حقك انك تكون مختلف عن اللى حواليك . تكون نفسك و بس طالما ما بتغضبش ربنا غير كده محدش ليه عندك حاجه
متى احسست بنفسك "خائنة"؟
خائنة ؟ ايه الكلمة الكبيرة دى . عمرى ما حسيت نفسى خائنة لسبب بسيط ان الخيانة من الاشياء التى لا احترمها و بالتالى لن أفعلها . بس اعتقد ان خيانة الانسان لذاته اكثر فتكاً من خيانته للآخرين . ربما خنت نفسى قليلا حين اثق فى بعض من لا يستحقون أو أتغاضى عن سوءات شديدة الوضوح
هل يمكن ان تحب المرأة رجلين في نفس الوقت؟ نقول الحب و ليس الاعجاب.؟
أهو ده اللى مش ممكن أبداً
إذا خذلك لعديد من المرات، هل ستستمرين معه في علاقة مستقرة؟؟
قد يندهش البعض لكننى أستطيع ان أغفر أى خطأ كان ثلاثة مرات متتالية . ربما لأننى حين أرفض شخصا لا اعود و أرغبه من جديد مهما حدث . هناك شئ ما يتكسر فى المرة الثالثة و لا يمكن إصلاحه
ماذا ترتدين فى أول لقاء لكِ مع حبيبكِ بالوصف التفصيلى؟
وصف تفصيلى ايه بس ؟ أكيد يعنى معرفش على حسب صيف و للا شتاء و فى انهى سنة :) مش يمكن اكون تخنت و للا جبت لبس جديد :) عموما هلبس حاجة بتزود إيمانى بنفسى . او بتخلينى اكثر تفاؤلا و بشاشة . بس مش هشترى لبس مخصوص
ما هى أول فكرة ترد الى ذهنك فى اللحظات الأولى بعد دخولك "المحظور"...لا توجد خيارات للإجابة؟
مش فاهمة مين المحظور ده طيب ؟ على فكرة انا مش فاهمة فعلا مش فهمت و بستهبل يعنى حد يحددلى نوع المحظور و انا اقول لما ادخل ايه الفكرة اللى هتيجى فى دماغى . بس بما انه محظور يعنى مش لطيف اعمله يبقى اكيد الفكرة اللى هتجيلى فى دماغى يا ربنا يستر يا اما كنتى فين يا لا لما قلت اه و انا اللى جبت ده كله لنفسى .
أيعقل أن تكون هيفا وهبي المرأة العربية من المحيط إلى الخليج، ماذا يمكن أن تفعلن لتغيير هذه الصورة، و كيف بامكاننا أن نساعدكن؟
صورة ايه ولامؤاخذة هو انا مثلا هيهمنى حد بالنسبة له هيفا هى الصورة للمراة العربية !! أنا بحب هيفاء على فكرة . بس كل واحد مسئول عن صوره و الشخصيات اللى بيخليها نماذج فى دماغه و اللى عايز هيفا يدور عليها احنا عندنا ديموقراطية و حرية و فائض تصدير كمان
إذا عجبك شاب، بتجربي تلفتيلو انتباهو، كيف؟
مممممممممممممممممممم . معرفش الصراحه بس مش هصطنع مواقف انما ممكن ازود احتكاكى بيه و احتكاكى معناها نقاشنا مش حاجه تانيه علشان اصحاب النفوس الضعيفة ملوا البلد . لما بحب اقرب من حد بحب اقرب منه فكريا اشوف الدماغ اللى جوه دى بتفكر ازاى
إذا عجبك شاب وما بادلك الاعجاب، شو بتعملي؟
بكشف راسى و ادعى عليه :) يعنى هعمل ايه يعنى خيرها فى غيرها
على ابن ابى طالب قال " رغبتك فى زاهد فيك مذلة نفس و زهدك فى راغب فيك نقصان حظ " و هى حظوظ بقى
في مرشد بيقول انو البنت بترغب الشاب طالما انو بشكّل تحدي لها، شو رأيك؟
اها عارفه النوعية دى بس انا مش منهم الحقيقة
هيفاء وهبي، شادية، وفاتن حمامة: مع من تتماهين أكثر؟
بحب مين اكتر يبقى شادية هى أأقرب لروحى لكن شايفه نفسى فى مين اكتر يبقى فاتن حمامة طبعاً
انتقي شخصية رجالية معروفة تتمتع بالكاريزما (برأيك) وتكلمي عنها ؟
ممممم الصراحه سلمى كاتبه عندها " جمال عبد الناصر " فطبعا لازم أغش الاجابة و اعتقد ان السادات برضه كان كاريزما انما انا كاريزمة جمال على الصعيد النفسى بتأثرفيا. اعتقد كاريزمة السادات كانت عقلية يعنى دماغ بس ماتلاقيش روح . صحيح هتلر كمان كاريزما جامده جدا
ليه المرأة بتنفخ فى الزبادى لما تتلسع م الشوربة ؟
علشان المؤمن لا يلدغ من جحر مرتين ده المفروض يعنى و بغض النظر عن التناقض بين الزبادى و الشوربة و بغض النظر عن جملة من خاف سلم . فاعتقد ان المرأة بتنفخ فى الزبادى كوسيلة أخيرة للفرار من الألم . لكن و النبى بترجع و تتلسع م الشوربة تانى عادى يعنى
هل صحيح أن المرأة تختار الشخص غير المناسب في فترة المراهقة والشباب ثم تندب حظها بعد ذلك؟
اعتقد ان الواحد طول عمره معرض انه يختار الشخص الغير مناسب سواء مراهقة او عواجيزى و أغلب الاوقات بيكون مدرك لده بس بيكون عنده امل ان يمكن مين عارف . بس حكاية تندب حظها دى بعض الستات فعلا محترفات ندب حظ لكن لو عن نفسى فانا مبندمش على حاجه عملتها لانى اكيد اتعلمت من غلطى و اعتقد انى لو هندم فعلا يبقى هندم على حاجه معملتهاش
ما هو أسوأ موعد غرامي مر بك؟ وما هو أكثر جزء ضايقك في هذا الموعد؟
هههههههههههههه
موعد غرامى !! مين اللى كاتب التاج ده ؟
ماخرجتش فى لقاءات ااقدر أمنحها اسم موعد غرامى بالظبط فعلشان كده اجابتى ع السؤال هتبقى باطلة
لماذا تدعي اغلب النساء انهن لا يجدن الطبخ؟
بالذمة فى واحده هتكون بتعرف تطبخ و تقول مبعرفش !! إذا كنت بعمل حاجات اى كلام جدا و بقول انى بعرف اعمل حاجات اى كلام :)
ذكرى وظروف اول قبلة؟
أول قبلة لسه ما اتولدتش
هل تقبلين بأستمرار العلاقة التي تربطك بشخص (زوج أو عشيق) في حال مات الحب بينكما؟؟
زوج !!! هى الحياة مش هتبقى قايمة ع الحب بس ده اكيد . يعنى فى عشرة و كفاح و حاجات أقوى من الحب أبو بحبك و انا كمان . انما لو الحب بكل صوره ده مات استحالة هكمل لا تقولى معندناش طلاق و لا تقولى و العيال و لا تقولى ضحى . السعادة حق و انا مش هفرط فيه
عشيق !!! أنا قلت مين اللى كاتب التاج ده محدش عبرنى
هل يستحق الرجل التضحية بكل شيء من اجله والبدء معه بحياة جديدة تبدأين فيها من الصفر؟؟
طب بالذمة هو فى احلى من الصفر ؟ مش بتتريق . يعنى انا لما أبدأ مع واحد من اول السلم و نكبر مع بعض أجمل و للا آخد واحد واصل لوحده و انا بالنسبة له مجرد حاجه م الحاجات اللى ناقصاه و بيكملها ؟ اعتقد ان الراجل اللى اختار انى اكمل معاه حياتى كلها و نتشارك النفس و اللقمه اكيد هيبقى فى نظرى يستاهل ابدأ معاه من تحت الصفر
.
.
الثالث

هل تسعد عندما يمرر لك احدهم تاج؟
و النبى هى أول مرة و بعدين بقى عادى و دلوقتى بقى شئ لا يصدكه عكل :) كده كتير يعنى
هل مقدار سعادتك أو شعورك ايا كان- عند تمرير التاج لك يختلف حسب المدون الذي يمرر لك التاج؟
absolutely
هل تستمتع عند إجابتك عن أسئلة التاج ؟
على حسب الأسئلة و على حسب موودى أثناء الإجابة
هل ترى للتاج أهمية حقيقية؟
أحياناً. على حسب الأسئلة برضه مجرد ناس بتحشر نفسها فى حياتك و للا كلام هيعكس تفكيرك و يخللى اللى حواليك يفهموا جوانب تأثر على علاقتك بيهم
هل فكرت في عمل تاج خاص لك من قبل؟
لا . بس ممكن أفكر علشان انتقم من كل اللى بعتولى تاجات
هل تفضل قراءة اجوبة التاج عند المدونين الاخرين؟ أم لا تهتم سوى بالتدوينات الأخرى فقط؟
حسب المدون طبعا . أكيد فى ناس احب اعرف دماغهم
عندما ترد على التاج ما الذي تراعيه اكثر؟
الصراحة يعنى الصدق يعنى مش كلام جرانين و نفسى اعرف مرة اختصر بس دايما بفشل
هل تحرص على قراءة اجابات من تمرر لهم التاج ؟ و هل تغير إجابتهم للتاج شيئا في ادراكك لهم ؟
أكيد و الا مكنتش مررتهلهم . و اجبتهم مش بسميه تغيير ادراك على اد ما بسميه توسيع للادراك فى اتجاه سلبى او ايجابى
هل تلتزم حرفيا بأسئلة التاج ؟
طبعاً . هو الواحد حيلته غير ضميره !!!؟
ما هي نوعية التاجات التي تفضلها؟
التاج اللى ما تبقاش أسئلته تدخل فى اللى ملوش فيه . او مجرد أسئلة هايفه . أو بيلت و يعجن كتير . يا بخت من زار و خفف
إلى من تحرص على تمرير التاج؟
الى الناس اللى ليهم معزة خاصة عندى أو مش بعتبرهم من العامة يعنى
.
.
كده محدش ليه عندى حاجه
و معلش على كل الرغى ده بس مش غلطتى
غلطة اللى حدفوا التاج على دماغى





 
posted by Yasmine Adel Fouad at 7:56 AM | Permalink |