Tuesday, June 05, 2007
إزاز مكــسّر


أنا " خارجة من أوضة إخواتى من ع الكمبيوتر "
هو : مش معنى إن فى نت فى البيت يبقى نقعد عليه طول اليوم
أنا : لا تعليق
هو : كل ده قعاد ع النت
أنا : انت أصلا لسه داخل البيت مكملتش ساعة الا ربع يعنى متعرفش كل ده و للا مش كله
هو : مش قلنا ننظم الموضوع و ميبقاش كده و خلاص
أنا : لما تنظمه مع ولادك همشى معاهم ع النظام
هو : ثم انتى بتقعدى معانا خالص . انتى تيجى من الشغل تقعدى ع الكمبيوتر و بعدين تدخلى تنامى
أنا : هو علشان عملت كده امبارح هتبقى قاعده عامة ؟
هو : و ما اتغديتيش ليه لحد دلوقتى ؟
أنا : مش جعانه
هو : انتى ما بتاكليش فى البيت خالص ليه ؟
أنا : هو أكل و خلاص يعنى . لما أجوع باكل مش باكل و السلام كده
هى : ما أكلتش علشان تقعد ع الكمبيوتر . انما لو جت و ملقيتش الأكل معمول كانت عملت مشكله
هو : انتى أكلتى برة ؟
أنا : " بعد تردد " أيوة
هو : أكلتى امتى ؟
أنا : أكلت الساعه 9 و نص الصبح

" الساعه ساعتها كانت 10 و نص بالليل "
هو : وده اسمه كلام ؟
أنا : على فكرة أنا هنزل النت كافيه تحت علشان أعمل سيديهات
هى : تاكلى قبل ما تنزلى
أنا : لا هنزل الأول
هو : سيديهات ايه ؟
أنا : سيديهات فيها صور بتاعتى و أغانى
هو : وماخليتيش أخوكى يعملهالك ليه ؟
أنا : اذا كان مارضيش ينزلهوملى على الفلاش هيعملهوملى عند الراجل ؟ غير انه مش هيعرف اللى انا عايزاه
هو : طيب يللا انزلى علشان ما تتأخريش
أنا داخلة البيت الساعه 11 و نص و خمسة
هو : ايه كل ده ؟
أنا : مش عقبال ما عمل السيديهات
هو : ما تسيبيله النيله السيديهات يعملها و انتى ارجعى
أنا : لا مانا عايزة حاجات معينة و تقسيمة معينه ثم هو انا قلت السيديهات هتاخد خمس دقايق ؟
هو : سيديهات ايه دى ؟
أنا : ماقلتلك فيها صور و أغانى بتاعتى
هو : صور ايه ؟
أنا : صور بجمبعها و صورى مع أصحابى
هو : و تنزليها ليه اصلا على سيديهات ؟
أنا : علشان لو الهارد اتحرق ما اروحش فيها انا
هو : و أغانى ايه كمان اللى بتنزليها ؟
أنا : أغانى ناس ماتعرفهاش
هو : انتى فاكرة نفسك اللى عارفه كل حاجه مين يعنى ؟
أنا : وجيه عزيز و مارسيل خليفه و كاميليا جبران و أميمة خليل و ناس تانيه تعرفهم ؟
هو : يا بنتى و أنا فى سنك كنت بروح الأوبرا كل الحفلات
أنا : طب ما تسيبنى أروح بقى
هو : الأوبرا زمان كانت فن راقى مش حاجه قبيحة
أنا : و هو حد قالك انى بنزل أغانى قبيحة ؟ ماتسمعها قبل ما تقول كده
هو : انتى صليتى النهاردة ؟
أنا : أيوة

" مع انى ماصليتش بس كنت عايزة أحسسه انى اهو ممكن اكدب لانى بصلى لربنا مش ليك "
هو : آخر حاجه صليتيها ايه ؟
أنا : العصر
هو : و ماصليتيش ليه المغرب و العشاء قبل ما تنزلى ؟ ضامنة انك هتفضلى عايشة لحد ما ترجعى ؟
انا : أدينى رجعت أهو
هو : و افرض كنتى موتى فى النت كافيه وسط الشباب فى مكان كله فسق و قلة أدب
أنا : مين ققال ان النت تحت مليان فسق أصلا مكنتش فى غير 2 موجودين
هو : مش بتنزلى اغانى اهو يعنى حاجه مش صح
أنا : مانت قاعد بتتفرج على فيلم أجنبى أهو و للا السينما حلال و الأغانى حرام ؟
هو : الفيلم ده مفيهوش و لا لقطة خارجة
أنا : و الاغانى كمان مفيهاش حاجه خارجة
هو : يبقى التليفزيون بقى مش هيتفتح غير على حاجات دينية
أنا : .......
هو : أصلا ازاى بنت تقعد لحد الوقت ده برة ؟
أنا : فى ايه انت مش عارف تتخانق معايا على ايه ؟
هو : هو انا لما بتناقش معاكى يبقى بنتخانق؟
أنا : نعم ؟
هو : مشكلتك انك فاكرة الولد زى البنت
أنا " بحاول أهش العفاريت اللى بدأت تتدحرج فى وشى "
هو : الولد لما يتأخر برة محدش هيتكلم لكن البنت لما تتأخر أول حاجه الناس هتقولها دى أبوها مرباهاش
انا : مانا برجع من الشغل ساعات 1 بالليل ما بتقولش كده ليه ؟
هو : مش بجيبك ؟
أنا : بس الأغلب باجى لوحدى
هو : ده لما ببقى تعبان
انا : ايا كان اسمها باجى لوحدى
هو : انا لما بشوف بنت فى الشارع متأخر بقول مالهاش أب
أنا : يبقى المشكلة مش فى كلام الناس مادام انت بتقول زيهم
هو : لو البنت زى الولد كان ربنا خلقنى بصدر بقى و بولد زيك
أنا : بص أنا مفتحتش موضوع مين زى مين علشان مشهتناقش فيه معاك
هو : بيضحك " معرفش ايه الكوميدى و أنا بغلى " يابنتى فى فرق بين الولد و البنت و احنا عندنا عادات و تقاليد
أنا : دى ازدواجية فى التفكير . و ربنا هيحاسبنا كلنا شبه بعض . لما اشرب سجاير هيحاسبنى زى ما الولد يشرب سجاير
هو : روحى شوفى مامتك بتعمل ايه فى المطبخ . نفسى تحسى من نفسك كده
أنا : لو مشيت من قدامك هتقولى انا مخلصتش كلامى لو ما مشيتش هتقول مبحسش و الله انتو ماعارفين عايزين منى ايه
.
.
أنا : انتى قولتى لبابا انى عايزة أقدم فى أكاديمية الفنون كمان شهرين ؟
هى : لمحتله كده . بس خليها لما ييجى وقتها
أنا :لا خناقه بخناقه بقى . غير انى لازم هتخانق الاول قبل ما يوافق يبقى أبدأ
.
.
أنا : ماما قالتلك انىعايزة ادرس تذوق فنى
هو : ايه ؟
أنا : تذوق فنى
هو : ده ايه ده يعنى ؟
أنا : يعنى هدرس أدب و شعر و روايات و مسرح و دراما و فصص و موسيقى كده يعنى
هو : فكرتى بقى تدرسى قرآن ؟
أنا : .......
هو : فكرتى تقولى هعمل ايه لآخرتى ؟
أنا " باصه للسقف " ......
هو : فكرتى بدل ما كله دنيا دنيا تفكرى فى الآخرة ؟ انتى فاكرة نفسك خالده و دى نرجسية
أنا : ياراجل
هو : مش عارفه ان الموت ممكن ييجى فى أى لحظة
أنا : هو انت كل حاجه أقولها تقعد تقولى الكلام ده قبلها . مفيش علاقه بين ده و ده . أنا عايزة اعمل حاجه علشان تنفعنى لما اتجه للأدب . غير انى قلت لما اخلص صيدلة هدرس أى حاجه حباها
هو : هوحدقالك ما تكتبيش ؟ ما تكتبى
أنا : محدش أصلا ليه الحق انه يقولى ماتكتبيش
هو : ادرسى علوم دينك
أنا : و هو " هو الأصغر" : لما قالك عايز ياخد كورسات انجليزى و يابانى و ايطالى ما قلتلوش ادرس دينك الأول ليه
و للا انت بتفتكر التربية السليمة معايا ؟
هو : انتى بتقارنى حاجات غريبة اوى ببعضها
أنا : زى مانت بتعمل و بتقارن الدنيا بالدين دلوقتى
هو : انتى مش عايزة تسمعى غير صوت دماغك و بس
أنا : طب مانت مش سامعنى برضه
هو : ماتقارنيش نفسك بيا
أنا : انا مش بقارن نفسى بحد أنا بقارن تفكير بنى آدم بتفكير بنى آدم تانى
هو : برضه ماتقارنيش
أنا : انا حقى أدرس اللى بحبه
هو : حقك ؟
أنا : أيوه حقى و مش هتنازل عنه ؟
هو : يبقى كل واحد يدور على حقوقه بقى . ادخلى هاتيلى موبايلك من جوه
أنا : هو ايه ده ؟ احنا مش عيال صغيرين لما نتخانق تقولى طب هاتىالموبايل و هاتى معرفش ايه
هو : مش انتى بتدورى على حقك ؟
انا : ايوه و لما تكون مش هتدينى حقى ماتوعدنيش بيه و بعدين ترجع فى كلامك
هو : انا ماوعدتكيش
أنا : لا انا كملت صيدلة و قايله لما اتخرج هدرس اللى عايزاه
هو : لما تتعمقى فى الدين شويه
أنا : انا هدرس لما اكون قادرة ادرس ده مشعلشان انتو عايزينى أدرسه
هو : انا عايز مصلحتك علشان بحبك و عايزك تدخلى الجنه
أنا : اه حقك تقولى التزمى بالصلاة . حقك تقولى اسمع الكلام لكن مش من حقك متخلينيش ادرس حاجه انا عايزاها
هو : طول مانتى هنا فى البيت ده يبقى تسمعى كلامى لما تتجوزى ابقى ادرسى اللى انتى عايزاه
أنا : انا مبفكرش فى الجواز و مش هستنى لحد ما اتجوز
هو : هاتيلى اى واحد صايع و غورى بقرفك
أنا : انا مش هستنى لما اتجوز علشان اعمل اللى انا عايزاه
هو : خلاص لما تستقلى زى ما بتقولى ابقى اعملى اللى انتى عايزاه
أنا : يبقى هستقل دلوقتى بقى مش هستنى
هو : انا سمعتك من يومين بتحكى لصاحبتك عن خناقه بينى و بينك ازاى تطلعى امور البيت برة ؟
أنا : امور بيت ايه ؟ انا لما ابقى مخنوقه من حقى افضفض مع حد و للا اخبط دماغى فى حيطة ؟
هو : ما تحكيلنا مشاكلك
أنا : انت مش اخر خناقه بيننا قولتلى مش عايزنى اناقشك قفى حاجه ؟
هو : انا طبعا ما اقولش كده هو كل ده مش بناقشك ؟
أنا : اجيبلك مذكراتى تقرا لو عايز
هو : يعنى توصلى لاصحابك صورة انى وحش
أنا : انا مش موصله كده خالص على فكرة . غير انى مش بتبلىعليكم يعنى
هو : قال و باعتالى رساله تقوليلى بحبك أشوف امورك أصدقك
هى : الأكل اتحط يللا علشان تاكلو
هو : يللا قومى كلى
أنا : هو بعد كل حرقة الدم دى فاكرنى هاكل ؟
هو : هتاكلى بالأمر
أنا : ده اللى ناقص كمان مش هاكل هو انتو فاكرنى هموت نفسى من الجوع لكن مليش نفس
هو : انا عايزك تاكلى علشان مصلحتك ان شاء الله ما طفحتى
" برنامج دينى شغال "
هو : شوفوا البنتين دول مش قأدك انتى و أخوكى ؟ عندهم كام سنه دول تفتكرى ؟
أنا : ما سألتهاش
هو : مش ييجى 15 سنه دى و ما شاء الله عليها
أنا : قمت و ميلت على ودن " هو " و قلتله ماتنساش انك لما كان عندك 15 سنه كنت بتروح الاوبرا
هو " راح ناطط عليا " ققانتى برضه بتقارنى نفسك بيا ؟
أنا : انا ماقارنتش نفسى مش انت اللى لسه بتقول ؟ ازاى عايز تبقى قدوة فى الانفتاح و قدوة فى الالتزام مش راكبة
هو : دى غلطتى انى كنت بحكيلكم على ايام الصياعه . طب احنا قلالت الادب خليكوا انتو كويسين
ٌأنا : افتكروا لما كنتو فى سننا كانت احلامكم ايه . مش انت باباك دخلك فنية عسكرية بالعافية و هربت علشان تدخل طب و للا دلوقتى بقيت دراستى انا اللى غلط ؟
هو : انا مش هحكى حاجه تانى قدامكم
أنا : بص من الاخر انا لو قلتلك هدرس صيدله هتفرح بيا بس هو الفن اللى مش على الهواك
هو : ممكن كنت اقول اه
انا : اكيد كنت هتقول اه
هى : بصى انتى بقيتى قليلة الادب و بجحه و فاسده
هو : الشيطان جواكى
هى : تروحيلى سينمات و قهاوى وولاد و بنات و نت و شوية ناس حواليكى بيقولولك دماغك حلوة ده اللى بوظلك أخلاقك
انا : انا اخلاقى مش بايظة و من حقى أكون نفسى
هو : بصى علشان ما تقوليش انى بحجر عليكى قدامك لحد بكرة بالليل تفكرى و تحسبى ازاى توفقى بين دنيتك و دينك علشان ماتجيش على نفسك و لا اجى على حقى
هى : انتى اصلا عيارك فلت و معرفناش نربيكى . لازم كل شئ يتوضعله حد فقى واحدة تتجرأ تقول لأبوها انا هستقل ده انا كنت دبحتك كده
أنا : هو الدين ده بتاعى لوحدى يعنى و للا انا بس اللى مش بدرس دين فى البيت
هى : قصدك عليا ؟
أنا : اهو كل واحد عارف نفسه " طبعا مش قصدى عليها لانها الوحيده اللى بتدرس دين فى البيت " بس انا بلقح على " هو " اللى بيشرب سجاير مثلا و هى حرام
هو " من ع السرير " بطلى بقى برطمة و كتر كلام
أنا: دخلت الاوضه طبعا هيستريا عياط
أنا التانية : بصى مينفعش كده . منهم لله ضيعولى حبة الدماغ اللى كنت عاملاها
أنا الأولى : مش هنسكت . هو للأمانه انتى لسانك طويل
أٌناالتانيه : بس اسكتى بفحمهم بحججى
أنا الأولى : اه يالهوى دماغك بتشتغل بسرعه ههههه
أنا التانيه : هتستقلى ازاى ؟ كده الاصطدام كتر
انا الأولى : مش عارفه بس اقولك حاجه عارفه ليه هم شادين اوى كده علشان خايفين منى . أقطع دراعى لو ماكانوش حاسين بالقوةاللى جوايا علشان كده بيحاولوا يربطوا جامد
أنا التانيه : بس على فكرة بكرة بالليل كل حاجه هتتحل و هتقسموا البلد نصين
انا الأولى : مانا عارفه يابت انى هدرس التذوق الفنى و هعمل كل حاجه بس الفكرة فى حرقة الدم بتقصف العمر
أنا التانيه : هنعمل ايه ؟
أنا الاولى : عارفه انهم بيحبونى بطريقتهم بس طريقتهم بتخنق علشان كده بكرة الصبح هشترى سجاير و هجرب اول سيجارة فى حياتى مش علشان انا هنحرف و ادخن لا . علشان لازم احرق حاجه فى اللحظة دى
أنا التانية : تفتكرى ؟


 
posted by Yasmine Adel Fouad at 10:46 PM | Permalink |